… är en församling i södra Stockholm. Kyrkan är från 1100-talet. och ovanligt stor för en kyrka från den tiden.
”Bot” har inte med bota att göra eller böta. Eller göra bot från sina synder. Bot står för Botvid. Ett helgon som man byggt kyrkan till ära för.
Den är mycket vacker. Vi var där på högmässan idag. Vänligt sagt så var miljön behållningen. Gudstjänstordningen var nån av de försök till gudstjänst som nu pågår inför en ny ordning så småningom. Musik och ordning som verkligen krävde sitt av församlingen. Och för oss var det nästan omöjligt att hänga med.
Jag anser att evangeliet måste finnas i varje predikan. Idag fanns det inte. Temat var ”Samhällsansvar”. Vilket föranledde prästen att uppmana en hel del. Men inte befria.
Men kyrkan är fantastisk. Underbara fönster och ett magnifikt altarskåp. Får ni tillfälle så besök kyrkan.
Dit brukade jag och fästmön (senare mina söners mamma) gå på promenad när hon bodde i Hallands.
Vad betyder det i praktiken, att evangeliet är med i predikan?
Det finns olika sätt att strukturera en predikan. En del väljer att hålla ett föredrag om hur man mår bra. Andra är uppfodrande om hur man ska leva.
Men om jag ska ta en predikan med mig måste den innehålla både lag och evangelium.
Predikan har sin utgångspunkt i dagens texter. Oftast i evangeliet. Men det är ok att utgå från Gt-texten eller episteln. Därifrån ska det först utforskas i vad texten säger. Tillämpa det på oss och vår tid. Lagen ska få plats, utmaningarna. Men också befrielsen, nåden, förlåtelsen måste finnas med.
Finns inte lagen blir evangeliet lag. ”Du ska känna dig frälst” Vem orkar det i längden? Och här blev lagen evangeliet, ”Du kan om du bara anstränger dig”
Nej, det hjälper inte om jag anstränger mig. Det är hela poängen med Jesu död och uppståndelse. Hade jag kunnat skärpa till mig hade Jesus inte behövt dö. Men jag är hjälplöst en syndare. Bara genom det Jesus gjorde finns nåden och evigheten där.
Så är det rätt uppfattat att när du säger att du alltid vill ha evangeliet med i predikan, så menar du att du vill höra prästen tala om Jesu död, Jesu uppståndelse och syndernas förlåtelse?
I princip ja. Sen kan det formuleras olika. Men måbra-föredrag kan man få för några hundralappar lite här och då. Det kan vi aldrig konkurrera med. Inte underhållning heller. Det vi har och är bäst på är just att väcka samvetet, befria och hela.
Tack för din förklaring. Men jag vill som vanligt ”problematisera”: Kan man vara en syndare om man är det ”hjälplöst”? Då har man ju inget val? Så vad är det Gud då förebrår en för? Och varför måste hans son dö för att Gud belagt människan med synder som hen är ett hjälplöst offer för? Varför beslöt han att nåden endast finns om hans son dör på grund av att människor syndar ”hjälplöst”?
Det här har vi diskuterat många gånger.
Människan är fallen i synd. Den som inte ser det hos sig själv och andra har nog tappat verklighetsförankringen. Vi försöker, men det misslyckas. Vi kan välja det goda, men göra det onda som Paulus säger.
Om Jesus bara var Guds son skulle det bli groteskt. Men han är Gud själv. Gud steg ner, vid ett givet ögonblick i historien, och blir människa. Han lever det syndfria liv vi inte förmår. Han kan därmed också bli det rena offer som Guds rättfärdighet kräver. Och genom att offra sig själv visar han sin stora kärlek. Gud är rättfärdig och kärlek på en gång. Försök att hitta ett bättre sätt att få till det!
Vi kan inte göra om Gud. Han är inte helt begriplig jämt. Han är inte en konstruktion av oss.
Gud har inte skapat oss syndiga. Vi blev det.
Nej just denna vinkling har vi väl ändå inte diskuterat? Men du förstår inte riktigt min fråga. Jag tvivlar inte alls på att vi är ”fallna i synd” och jag ser det mycket väl hos både mig själv och – naturligtvis! – hos andra. Men om vi är HJÄLPLÖST syndare så kan man väl inte lasta oss för det?
Vi kan inte förändra Gud nej. Men vi kan välja om vi kallar honom god eller inte. Kan vi kalla någon god som straffar oss för något som han skapat oss till, till något som vi är ”hjälplöst”? Bara för att vi inte förstår hans motiv?
Som han inte skapat oss till, okej, missade din sista rad. Men då är vi väl det inte hjälplöst?
Ordet ”hjälplös” var kanske inte det bäst valda inser jag. Vi har ansvar för våra tankar, ord och handlingar. Men vi kan aldrig till fullo leva upp till vad vi borde. Det brister varenda dag. Det var väl det jag ville säga. En hjälplöshet efter syndafallet, Gud skapade och det var gott. Sen brast det. Han förutsåg nog det är jag rädd. Han kunde naturligtvis kramad ihop lerklumpen och försökt igen. Han gjorde inte så och jag vet inte varför. Han hade väl fattat kärlek till oss. Vi tar ju inte heller död på våra problembarn och skaffar nya…
Ok. Bra svar. I stort sett! 🙂
Botkyrka Kyrka har jag passerat tusentals gånger men aldrig varit inne i kyrkan. Minns att när jag var liten tyckte jag namnet ”Botkyrka kyrka” lät så roligt 🙂
——-
Följer med intresse din och Annas diskussion här ovan och har i princip inget att tillägga till den.
Kao