Den ska firas i år. 500 år. Ingen finns som kan berätta hur det verkligen gick till.
Till Lund kommer självaste påven Franciskus. För att fira att en del av kyrkan bröt sig loss och bildade eget. Egentligen lite speciellt, faktiskt. Men katolska kyrkan har i nutid gett Martin Luther rätt i mycket. Hans syn på rättfärdigheten till exempel. Det är tron som frälser, inte gärningarna. avlatshandeln som Luther kämpade emot är avskaffad sen århundraden. Den djupaste skillnaden idag är nattvardssynen. Katolikerna hävdar att bröd och vin blir Jesu kropp o blod. Medan lutheraner säger att det är kropp och blod i med och under bröd och vins gestalt.
Det kommer att bli Tv…
Om vi läser bibeln äter vi hans kött. Lever vi i försoningen dricker vi hans blod. Bara den som insett sin synd mot Gud kan fatta denna svåra bibeltext. Den egenrättfärdige fattar inte, att vi är försonade med Gud genom Jesu blod. Den egenrättfärdige gör sitt bästa.
Förstå måste man inte.
Nu hänger jag inte med, både Lutheraner och Katoliker hävdar realpresens i nattvarden. Det är Kristi kropp och blod. Med betoning på är. Reformerta av Zwingls modell däremot menar att det är en symbol. Calvin går en medelväg och menar att om det tas i mot i tro är det Kristi kropp och blod. Känns tryggare med den Katolska och Lutherska uppfattningen. Även om förklaringsmodellerna är olika.Kanske ortodoxerna har rätt i att vi i västkyrkorna försöker förklara och prata sönder det som inte kan förklaras, låt mysterierna vara mysterier.
Nja… skillnaden ligger i ”är” och ”blir”.
Hur kan man dividera om såna här saker? Teoretisk teologi. Inget för den vanliga dödliga att spekulera i.
// Kao