Jag har inte disputerat, därför kan jag inte mäta mig med de som i DN debatterar omkring flummet som brer ut sig. Ärkebiskopsvalet väckte många känslor. Det blev uppenbart att det finns två riktningar inom Svenska kyrkan. Nu är det inte längre kvinnliga präster eller homosexualitet som delar upp folket i olika bås. Nu är det de innersta frågorna omkring vem Jesus är, om Ordets giltighet, traditionens sanning som stöts och blöts.
Lena Andersson är ateist. För henne är förandligandet av tron flumm. Det må vara att hon önskar sig en tydlig fiende. Men hon sätter på flera vis fingret just på att man med yttryck som ”Gud är större” kan slippa undan att ge skäl för sin tro. Sen tror jag att hon inte har helt klart för sig vad kyrkan historiskt har stått för och gett åt folket. Men det är en annan historia.
Ann Heberlein är doktor i etik tror jag. Hon brukar vara knivskarp. Och jag brukar hålla med henne. Men i den här debatten går hon till försvar för snömoset. Och försöker strypa debatten med att det är debatttekniken som är fel.
Annika Borg är också doktor i tros- och livsåskådningsvetenskap. Hon är präst. Mestadels har jag haft lite svårt för hennes åsikter. Hon har flörtat med ”Humanisterna”. Men här är hon tydlig. Hon avvisar det ständiga” hur jag förstår det hela”, eller ”hur du förstår det”. Om Jesus är vår frälsare så är han det. Det är inte bara något som vi känner och ”upplever”.
Debatten är viktig. Men som Borg uttrycker det:
”Ett av skälen till att debatten havererar innan den ens har börjat är att det postmoderna paradigmet i dag är förhärskande inom stora delar av teologin. Ställer man frågor om hur det förhåller sig med Jesu frälsande funktion, om Jesus är Guds son och uppstod från det döda, får man en respons som har sitt ursprung i ett relativiserat sanningsbegrepp. Det finns bara ”hur jag förstår det hela”, eller ”hur du förstår det”, inte någon objektiv sanning utanför mig själv. Och precis som i många andra sammanhang där postmodernismen brett ut sig blir det relativiserade sanningsbegreppet paradoxalt nog en dogmatisk Sanning.”
Tyvärr är det ju idag fult att tro i bemärkelsen sätta sin lit till. Då är man fyrkantig och har ett svart-vitt tänkande. Därför förandligar man Jesus. Men hela konceptet vi bekänner går ut på att Gud vid ett givet tillfälle i historien stiger ner och blir människa. Hans liv, död och uppståndelse förändrade våra villkor. Vi blev fria att tjäna och älska utan fruktan. Det är kyrkans tro. Den håller att leva på och dö på.
Vad menar du med ”fria att tjäna och älska utan fruktan”?
När vi låser oss i rädsla. Vilket är ganska vanligt att man gör. Rädsla för Gud och för människor, Då blir man förlamad på något vis. När man mött försoningen och förstått att man är räddad utan att förtjäna det. Då kan man slappna av på ett annat vis. Och tjäna och älska utan att försöka vara god.
Sen är det väl så med de flesta av oss att vi måste ta till oss detta om och om igen för vi faller hela tiden för vår rädsla.
Sen är som vanligt för mig att du visserligen har rätt i att det är så det står att Jesus säger, men problemet för många är då att Gud inte verkar var Gud, och inte Jesus heller. Att skapa så många miljarder människor som, om man läser hans ord bokstavligt, ska gå ”till spillo” för att de antingen levde före Jesus, aldrig har hört talas om Jesus, har hört talas om honom men fått honom beskriven som en småsint futtig moralist eller om man är född med ett skeptiskt sinnelag så att man bara kan tro det man ser framför sig – varför skulle Gud vara så in i urbota elak?
Det är frågor jag inte har jättebra svar på. Men Gud är Gud, han är rättfärdig och kärleksfull på en gång. Han kan inte kompromissa med varken det ena eller det andra.
Jag tror inte att han gillar att sitta och döma folk. Jag kan ju alltid hoppas att det löser sig för alla till slut, Men det vet jag inte.
Men alla måste ju ges en chans, kan jag tänka. Eftersom det bara är den som inte vill tro som riskerar att gå förlorad. Jesus har sonat alla synder i all tid. Han har dött även för de som inte tror. Men sen är det upp till dom om dom vill ta emot det.
Tycker nog ändå att det att bra svar!
god skulle det stå, inte Gud två gånger…